[ Pobierz całość w formacie PDF ]

oprzyrządowania, narzędzi, sprawdzianów i parametrów skrawania oraz
97
zapoznać uczniów z ramowymi procesami technologicznymi typowych
części maszyn i procesami technologicznymi montażu maszyn
i urządzeń.
Projekty dotyczące opracowywania procesów technologicznych
mogą być realizowane indywidualnie lub w zespołach 2  3 osobowych.
Jeden projekt powinien być wykonany indywidualnie przez każdego
ucznia. Wskazane jest, aby tematyka projektów była zbliżona do zadań
realizowanych w pracy zawodowej. Nauczyciel powinien być
obserwatorem dokonań uczniów i w razie potrzeby udzielać konsultacji.
Podczas realizacji projektu, uczniowie powinni korzystać z różnych
zródeł informacji, jak: poradniki, normy, katalogi i inne. Zajęcia powinny
odbywać się w pracowni technik wytwarzania w grupie 12  15 uczniów.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzania i oceniania postępów uczniów należy dokonywać
systematycznie w trakcie realizacji programu jednostki na podstawie
kryteriów przedstawionych na początku zajęć. Powinno ono dostarczyć
informacji dotyczących zakresu i stopnia opanowania umiejętności
określonych w celach kształcenia jednostki modułowej. Wskazane jest,
aby nauczyciel dokonał hierarchizacji celów oraz opracował wymagania
edukacyjne.
Wymagania podstawowe powinny obejmować umiejętności
projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn.
Osiągnięcia uczniów należy oceniać na podstawie:
 ustnych sprawdzianów poziomu wiadomości i umiejętności,
 ukierunkowanej obserwacji indywidualnej i zespołowej pracy ucznia
podczas wykonywania ćwiczeń,
 wytworu projektu,
 prezentacji projektu.
Podczas sprawdzania i oceniania projektu, należy zwrócić uwagę na:
 poprawność merytoryczną projektu,
 posługiwanie się normami i katalogami,
 systematyczność w pracy oraz terminowość.
Końcowa ocena jednostki modułowej powinna uwzględniać wyniki
wszystkich zastosowanych metod sprawdzania osiągnięć. Zaleca się,
aby podstawą uzyskania pozytywnej oceny były opracowane przez
uczniów projekty.
98
Moduł 311[20].Z2
Proces projektowania części maszyn
1. Cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń / słuchacz powinien umieć:
 opisywać budowę podstawowych elementów maszyn oraz określać
ich przeznaczenie,
 stosować różne połączenia podczas konstruowania maszyn,
 wykonywać obliczenia wytrzymałościowe elementów i ich połączeń
dla różnych stanów obciążeń,
 wykorzystywać układ tolerancji i pasowań w projektowanych
połączeniach spoczynkowych i ruchowych,
 opisywać budowę, działanie i przeznaczenie podstawowych
mechanizmów, napędów i przekładni,
 projektować i dobierać zespoły maszyn.
2. Wykaz jednostek modułowych
Orientacyjna
Symbol jednostki
Nazwa jednostki modułowej liczba godzin
modułowej
na realizację
311[20].Z2.01 Projektowanie połączeń rozłącznych
i nierozłącznych 100
311[20].Z2.02 Projektowanie podzespołów osi i wałów 100
311[20].Z2.03 Projektowanie i dobieranie zespołów maszyn 124
Razem 324
3. Schemat układu jednostek modułowych
311[20].Z2
Projektowanie
części maszyn
311[20].Z2.01
Projektowanie połączeń
rozłącznych i nierozłącznych
311[20].Z2.02
Projektowanie podzespołów
osi i wałów
311[20].Z2.03
Projektowanie i dobieranie
zespołów maszyn
99
4. Literatura
Potyński A.: Podstawy technologii i konstrukcji mechanicznych. WSiP,
Warszawa 1999
Rutkowski A.: Części maszyn. WSiP, Warszawa 2003
Siuta W.: Mechanika techniczna. WSiP, Warszawa 2000
Wykaz literatury należy aktualizować w miarę ukazywania się nowych
pozycji wydawniczych.
100
Jednostka modułowa 311[20].Z2.01
Projektowanie połączeń rozłącznych i nierozłącznych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń / słuchacz powinien umieć:
 scharakteryzować model ciała sztywnego przyjętego w wytrzymałości
materiałów,
 rozróżnić proste przypadki obciążeń elementów konstrukcyjnych,
 obliczyć naprężenia i odkształcenia dla prostych przypadków
obciążeń,
 rozróżnić rodzaje naprężeń (normalne, styczne, rzeczywiste
i dopuszczalne) dla różnych cykli naprężeń,
 scharakteryzować wytrzymałość zmęczeniową,
 rozróżnić i scharakteryzować połączenia nitowe,
 zaprojektować połączenie nitowe,
 zaprojektować węzeł nitowy kratownicy płaskiej,
 scharakteryzować połączenia spawane, zgrzewane, lutowane
i klejone,
 zaprojektować połączenie spawane,
 zaprojektować połączenie zgrzewane i lutowane,
 scharakteryzować połączenia wciskowe, gwintowe i kształtowe,
 zaprojektować połączenie gwintowe,
 zaprojektować wskazane połączenie kształtowe,
 scharakteryzować połączenia sprężyste,
 zaprojektować sprężynę śrubową,
 sklasyfikować rurociągi,
 określić sposoby łączenia i uszczelniania rurociągów,
 sklasyfikować zawory i wskazać ich zastosowanie,
 zaprojektować rurociąg.
2. Materiał nauczania
Modelowanie ciał rzeczywistych w wytrzymałości materiałów.
Odkształcenia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angela90.opx.pl
  • Archiwum