[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ocena stopnia zużycia, metody przeciwdziałania zużyciu.
Mechanizm i rodzaje korozji.
Sposoby zapobiegania korozji.
Obsługiwanie eksploatacyjne obrabiarek.
Transport i fundamentowanie obrabiarek.
Badania odbiorcze obrabiarek.
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
75
3. wiczenia
" Rozpoznawanie rodzajów korozji.
" Rozróżnianie na podstawie oznaczenia podstawowych rodzajów
olejów, smarów.
" Odczytywanie poziomu smaru płynnego w układach smarowania
obrabiarki.
" Rozpoznawanie punktów smarowania.
" Wykonywanie codziennej konserwacji tokarki, frezarki i szlifierki.
" Obsługiwanie urządzeń sterujących obrabiarki.
" Obsługiwanie napędów obrabiarki
" Dobieranie cieczy roboczej do napędów hydraulicznych obrabiarek.
" Obsługiwanie uchwytów i przyrządów do mocowania przedmiotu
obrabianego i narzędzia.
" Obsługiwanie ręczne ruchów roboczych elementów obrabiarki CNC
z pulpitu sterowniczego.
" Identyfikowanie niesprawnych elementów napędów hydraulicznych.
" Rozpoznawanie znaków i tabliczek ostrzegawczych umieszczonych
na obrabiarkach skrawających.
4. Zrodki dydaktyczne
Plansze lub foliogramy ilustrujące: zużywanie części współpracujących,
ustawianie i fundamentowanie obrabiarek.
Filmy dydaktyczne dotyczące eksploatacji obrabiarek.
Schematy układów smarowania obrabiarki.
Schematy układów chłodzenia obrabiarki.
Schematy napędów hydraulicznych.
Schematy napędów pneumatycznych.
Schematy napędów elektrycznych.
Schematy budowy typowych obrabiarek skrawających.
Dokumentacja Techniczno-Ruchowa tokarki uniwersalnej.
Dokumentacja Techniczno-Ruchowa frezarki uniwersalnej.
Dokumentacja Techniczno-Ruchowa szlifierki.
Dokumentacja Techniczno-Ruchowa obrabiarki sterowanej numerycznie.
Tokarka, frezarka, wiertarka.
Materiały eksploatacyjne zgodne z DTR obrabiarek.
Instrukcje obsługi obrabiarek.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Program jednostki modułowej obejmuje treści dotyczące użytkowania
oraz konserwacji tokarek, frezarek, wiertarek i szlifierek. Celem realizacji
programu jednostki jest przygotowanie ucznia do wykonywania zadań
zawodowych określonych w module 722[02].Z3 Technologia
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
76
wytwarzania części maszyn w procesach obróbki skrawaniem . W czasie
prowadzenia zajęć szczególną uwagę należy zwrócić na kształtowanie
umiejętności:
- wykonywania czynności operatorskich podczas użytkowania
obrabiarki,
- wykonywania obsługi konserwacyjnej obrabiarki,
- posługiwania się Dokumentacją Techniczno-Ruchową,
- posługiwania się instrukcją smarowania obrabiarki,
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Podczas realizacji programu jednostki zaleca się stosowanie przede
wszystkim metody: przewodniego tekstu, ćwiczeń praktycznych oraz
pokazu z objaśnieniem. Nauczyciel powinien przygotować materiały
potrzebne do wykonania pokazów i ćwiczeń: teksty przewodnie,
instrukcje do ćwiczeń, katalogi, normy, Dokumentacje Techniczno-
Ruchowe oraz zgromadzić w pracowni niezbędne materiały.
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń praktycznych
nauczyciel powinien zapoznać uczniów ze strukturą Dokumentacji
Techniczno-Ruchowej obrabiarki oraz podkreślić bezwzględną
konieczność przestrzegania instrukcji użytkowania, a szczególnie
instrukcji smarowania oraz utrzymywania porządku na stanowisku pracy
Zajęcia powinny odbywać się w grupie do 15 uczniów w pracowni
technologii i w warsztatach. Wskazane jest, aby podczas wykonywania
ćwiczeń uczniowie pracowali w zespołach 2-3 osobowych lub
pojedynczo.
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń praktycznych, należy
zapoznać uczniów z zasadami bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska
obowiązującymi podczas eksploatacji obrabiarek.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie postępów ucznia powinno odbywać się przez
cały czas realizacji programu jednostki modułowej, na podstawie
kryteriów przedstawionych na początku zajęć. Ma ono dostarczyć
nauczycielowi informacji dotyczących zakresu i stopnia osiągnięcia
celów kształcenia jednostki modułowej.
Podczas realizacji programu nauczania należy oceniać osiągnięcia
uczniów na podstawie ustnych sprawdzianów, testów osiągnięć
szkolnych oraz ukierunkowanej obserwacji pracy ucznia podczas
wykonywania ćwiczeń,
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
77
Wiadomości teoretyczne mogą być sprawdzane za pomocą testu
pisemnego z zadaniami zamkniętymi (wielokrotnego wyboru,
na dobieranie) i otwartymi (krótkiej odpowiedzi, z luką).
Proponuje się sprawdzanie umiejętności praktycznych przez
obserwację czynności wykonywanych w trakcie realizacji ćwiczeń.
Podczas obserwacji należy zwrócić uwagę na:
- rozpoznawanie znaków ostrzegawczych umieszczonych
na obrabiarkach skrawających,
- rozpoznawanie punktów smarowania obrabiarki,
- wykonanie zgodnie z DTR konserwacji tokarki, frezarki,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Po zakończeniu realizacji programu jednostki modułowej, proponuje
się zastosowanie testu praktycznego z zadaniami typu próba pracy,
do których należy opracować kryteria oceny oraz schemat punktowania.
W ocenie końcowej z jednostki modułowej należy uwzględnić wyniki
wszystkich zastosowanych przez nauczyciela sposobów kontroli
wiadomości i umiejętności ucznia.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
78
Moduł 722[02].Z3
Technologie wytwarzania części maszyn w procesie
obróbki skrawaniem
1. Cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
- określać kolejność operacji i zabiegów dla typowych procesów
technologicznych obróbki skrawaniem,
- dobierać narzędzia skrawające do wykonywania operacji
technologicznych na tokarkach, frezarkach, wiertarkach, szlifierkach
i wytaczarkach,
- dobierać wartości parametrów skrawania do toczenia, frezowania,
szlifowania i wytaczania,
- dobierać oprzyrządowanie technologiczne,
- dokonywać podziału z wykorzystaniem podzielnicy,
- przygotowywać obrabiarki skrawające do planowanej obróbki,
- toczyć, frezować, wiercić, szlifować, wytaczać w zakresie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Archiwum
- Start
- Laurie Marks Elemental Logic 02 Earth Logic
- 144. Broadrick Annette Bracia z Teksasu 02 Zaloty po teksasku
- Ava Mitchell [Menage Everlasting 05 Liebling Texas 02] Edie Earns Her Saddle (pdf)
- Lexxie Couper [Fire Mate 02] How to Love Your Dragon [EC Twilight] (pdf)
- John Maddox Roberts Stormlands 02 The Black Shield UC FR6
- Cassandra Pierce [The Aquans 02] Diamonds in the Sand [Siren LoveXtreme] (pdf)
- Krentz Jayne Ann Eclipse Bay 02 Ĺwit nad zatokÄ
- Alan Dean Foster Flinx 02 Tar Aiym Krang
- Bots, Dennis Hotel 13 02 Das Raetsel der Zeitmaschine
- Claudy Conn [Legend 02] Shee Willow (pdf)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- prymasek.xlx.pl