[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wydarzenia, co raczej zamierzają przede wszystkim kształtować postawy tych, którzy wezmą do ręki
ich dzieła. Krótko mówiąc, zale\y im na wierze i moralności ludu Bo\ego, zarówno Starego, jak i No-
wego Przymierza. Chodzi nie o drobiazgowe odtwarzanie wydarzeń, ale o pewność, \e na tym, co
usłyszeli, mogą się oprzeć w kształtowaniu własnego \ycia i w formowaniu postaw ludzi wierzących,
dla których piszą. Pisali, aby zbudować czytelnika. Nie interesują ich perypetie polityczne Izraela czy
pózniej Kościoła lub rola, jaką społeczności te odegrały na szachownicy stosunków międzynarodo-
wych. Historia ludzka obchodzi ich o tyle, o ile widzą w niej realizujące się misterium  Boga z nami ,
interwencję Boga w nasze dzieje i odpowiedzi człowieka na nią. Jest więc w Biblii historia religijna,
8
czyli historia dydaktyczna, w której autorzy biorą pod uwagę tylko pewien aspekt wydarzeń w tym
celu, aby przekazać budujące pouczenia.
Autorzy natchnieni nie byli zwykłymi historykami i nie zamierzali informować o wydarzeniach, które
kiedyś się rozegrały. Ich dzieła mają cel dydaktyczny. Pragnęli przekazać prawdy wiary i moralności.
Byli przede wszystkim teologami-nauczycielami, czyli ludzmi starającymi się ukształtować wiarę i
\ycie ludu Bo\ego. Je\eli o tym pamiętamy, nie będziemy mieli do nich pretensji, \e traktują minione
wydarzenia znacznie swobodniej ni\ współcześni historycy. Nie zale\y im tak bardzo na dokładnym
przedstawieniu najdrobniejszych nawet szczegółów przeszłych dziejów, lecz przede wszystkim na wy-
dobyciu ich zbawczego sensu, i to zarówno dla czasów, w jakich sami \yją, jak i dla całej przyszłości.
Chodzi im tak\e o to, aby kształtować naszą wiarę i nasze postawy moralne.
Pytanie: W jaki sposób Księga Jeremiasza wyjaśnia pojęcie grzechu?
9 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angela90.opx.pl
  • Archiwum